میقات رضوان

این وبلاگ در جهت بیان معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ایجاد شده است

سواد رسانه‌ ای یعنی چه؟!

  • ۱۴:۲۶

روشن شدن هر مفهوم، قبل از هر چیزی برای درک صحیح آن مفهوم می تواند کمک کند. سواد رسانه ای مشتکل از دو عبارت است: «سواد» و «رسانه».
برگردیم به دوران کودکی و روزهای اول مدرسه، زمانی که به مدرسه می رفتیم تا «خواندن و نوشتن» را یاد بگیریم و دیگر «بی سواد» نباشیم. در مدرسه ابتدا حروف الفبا را یاد می گرفتیم؛ یعنی نسبت به شکل حروف، صدای آنها و نحوه نوشتن آنها «دانش» پیدا می کردیم. سپس «مهارت» کنار هم گذاشتن حروف و خواندن و هجّی کردن کلمات را یاد می گرفتیم و بعد از مدتی «کاربرد» کلمات در ساختن جمله ها و خواندن و نوشتن متون مختلف را آموختیم و بدین ترتیب «باسواد شدیم»! مجموعه ای از دانش ها در کنار مهارت ها به اضافه کاربردها در کنار هم، ما را با سواد کرد. 

رسانه وسیله ای است که فرستنده به کمک آن پیام خود را به گیرنده منتقل می کند. رفته رفته ابزارهای ارتباطی گسترش پیدا کرد و در عصر حاضر با ظهور رسانه های چاپی و الکترونیکی، رسانه های جمعی شکل گرفتند. مهم ترین تفاوت رسانه های امروزی آن است که می توانند پیام های خود را با سرعت زیاد به طیف وسیعی از مخاطبان برسانند.

همانطور که سواد خواندن و نوشتن به ما کمک می کند تا بتوانیم انواع جملات ساده و پیچیده را بفهمیم و معناهای متفاوتی از آن ها برداشت کنیم، سواد رسانه ای هم مهارتی است که با یادگیری آن می توانیم انواع رسانه ها و تولیدات رسانه ای را درک، تفسیر و تحلیل کنیم. هر رسانه مجموعه ای از نشانه های خاص خود را دارد که شناخت این نشانه ها در با سواد شدن ما نقش مهمی را ایفا می کند.


شعبان

  • ۱۷:۳۶

  • ۴۳۳

فضای مجازی | فرصت یا تهدید ؟

  • ۱۸:۴۵

در شرایطی که فضای مجازی گاها بر فضای واقعی غلبه پیدا می کند ، نمی شود خود را از این فضا دور نگه داشت و از ورود به این فضا استنکاف ورزید. قطعا در اوضاعی که دشمنان مدام در پی حجمه علیه اسلام و انقلاب اسلامی از دریچه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند ، چاره ای نیست غیر از ورود به این عرصه جنگ نرم . منتها برای ورود باید سلاح مورد نیاز را تهیه کرد و آن نیست مگر محتوای اسلامی و ایرانی و تلاش برای سالم سازی فضای مجازی و تبدیل تهدیدات به فرصتها.

در این میان ، نکته حائز اهمیت این است که ورود در فضای مجازی احتیاج دارد به : ایمان- علم - ذوق و سلیقه و هنر

  • ۵۲۸

الگو سازی والدین برای فرزندان

  • ۱۹:۵۳

قالَ رَجُلٌ: یا رَسولَ اللّه ! ما حَقُّ ابنى هذا؟ قالَ: تُحسِنُ اسمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا؛

 

مردى به رسول خدا صلى الله علیه و آله عرض کرد: حق این فرزند بر من چیست؟ پیامبر فرمودند: اسم خوب برایش انتخاب کنى، به خوبى او را تربیت نمایى و به کارى مناسب و پسندیده بگمارى.


 وسائل الشیعة ج‏۲۱، ص ۳۹۰ ، ح۲۷۳۸۰

  • ۴۳۰

طبیعت

  • ۱۴:۲۹

  • ۳۳۲

جادوی رسانه

  • ۲۰:۳۱

در زمینه رسانه ، صحبت فراوان است و فعالیت های انجام گرفته شده تا به حال ، مفید بوده اما کافی نیست ؛ چون رسانه رو به پیشرفت است و کارهای انجام گرفته جای کار بیشتری دارد.

از زمانهای گذشته در تلویزیون در این زمینه کارهای قابل ملاحظه ای انجام گرفت (و هنوز هم ادامه دارد). مثلا 

  • ۴۹۳

عاشقانه

  • ۱۸:۵۲

بسم الله الرحمان الرحیم

و صل الله علی محمد و علی و آلهما الطیبین الطاهرین و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین ابد العابدین


سرور من 

دنیای عجیبی است! فراموشی غوغا می کند . فرار کردن از خود ملکه ذهنمان شده است .

گویی فراموش کرده ایم که گزارش اعمال مان به شما عرضه خواهد شد ؛ و بیش از پیش به نشان شرمندگی سر به زیر افکنده ایم .

آری ! ما در همان قدم اول شناخت (معرفت) در جا زده ایم ؛ چه برسد به قدم های بعدی.


مولای من

کمکمان کن بعد از معرفت و شناخت نسبت به شما ، با رعایت ادب نسبت به یاد شما و ابراز محبت نسبت به شما ، قدم های بعدی را نیز گام به گام بپیمائیم ؛ قدم هایی چون محبوب کردن وجود مبارک شما و اجداد مطهرتان در بین مردم و انتظار کشیدن برای ظهور شما و ... 

و چه فضیلت هایی برای انتظار ذکر شده!

آری انتظار! انتظاری که نه تنها ما ، بلکه از جانب شما هم وجود دارد . شما هم منتظر فرج شخصی ما هستید . فرجی که جز با اصلاح خویشتن محقق نمی شود .۱


آقا جان

آن قدر شرمنده ایم که دیگر مجالی برای اظهار اشتیاق به دیدار شما برای ما باقی نمی ماند ؛ اما

در این میقات مقدس ، به یمن ذکر فضایل شما و خاندان مطهرتان مجالی فراهم شده تا به رضوان الهی نزدیک تر شویم و با تلاشی هر چه تمام تر بتوانیم در ذکر مناقب و مصائب شما قدمی برداریم.۲


مقتدایم

سینه ام سنگینی می کند . غم فراق شما امانم را بریده و قلبم را محزون ساخته است.۳ اگر چه بر اثر اعمال خود ، اشک چشمانم رو به خشکی گراییده ، اما حداقل حالت تباکی۴ راه گشایم خواهد بود ؛ و در قدم بعد ابکاء دیگران۵ نهایت درجه خواهد شد . 


همه وجودم

هر صبح با تو تجدید عهد می کنم و خاک پایت را توتیای چشمم قرار می دهم و ظهور فرج ات را از خداوند منان خواستارم.


اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

________________________________________________________

۱- به نوعی مهیا شدن برای آن روز از جمله توبه از گناهان

۲- کتب مناسب در این زمینه : مکیال المکارم ، منتهی الامال ، عبقری الحسان و ...

۳- به این حالت بُکاء گفته می شود (قلب انسان به درد آمدن و جاری شدن اشک)

۴- خود را به گریه زدن

۵- به گریه در آوردن دیگران

  • ۳۱۸

همینجوری

  • ۲۳:۲۹

  • ۴۵۳

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ماه شعبان

  • ۰۷:۱۰

  • ۳۷۸

مقاله «دابة الارض» یا پدیده ای از رخداد انرژی

  • ۱۷:۴۵

مقاله «دابة الارض» یا پدیده ای از رخداد انرژی

نویسندگان
احمد جعفری  1؛ علیرضا قاسمی زاد2؛ محمد جواد سلمان پور3؛ سید روح اله دهقان باغی4
1دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی کازرون
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی کازرون
3دانشیار دانشگاه شیراز
4استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، شیراز
چکیده
همواره چیستی و ماهیت «اشراط الساعه» مورد بحث بوده و مفسران عمدتاً از طریق روایت به آن پرداخته‌اند. یکی از این موارد، خروج دابةالارض است که در آیه 82 سوره نمل، به‌طور مجمل و مبهم از آن یاد شده است. در چیستی، چگونگی، موجودیت، فعل و قول دابةالارض، سخنان متفاوت و گاهی متناقض در تفاسیر دیده شده است. با بررسی تطبیقی تفاسیر می‌توان آنها را به دو دسته اصلی تقسیم نمود که هفت دیدگاه از آنها متفرع می‌شود. دسته اول به ماهیت دابةالارض پرداخته و برای آن مصداق‌یابی نموده‌اند که عمدتاً برخاسته از روایات است و دسته دیگر اصلاً به ماهیت آن ن‍پرداخته‌اند. ازاین‌رو در این نوشتار با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی، با واژه‌پژوهی در واژه‌های آیه مذکور و با کمک گرفتن از سیاق سوره نمل، سعی شده است چیستی و ماهیت دابةالارض توصیف گردد. برای این منظور، به بیان مختصری از دیدگاه‌های تفسیری پرداخته، سپس واژه‌پژوهی آیه مورد نظر ارائه شده و سرانجام، دیدگاه منتخب که یک تحلیل علمی است، بیان شده است.
یافته‌ها حاکی از آن است با توجه به گستردگی روایات درباره اشراط الساعه که گاهی نیز متناقض هستند، ضرورت دارد با به‌کارگیری واژه‌پژوهی و یافتن حوزه معنایی واژه‌های آیه، به تفسیر پرداخت تا فهم دقیق‌تری از کلام الهی به‌دست آورد. دستاورد این روش، تقریب آرای تفسیری و وحدت نظر در بیان چیستی و چگونگی اشراط الساعه است.
کلیدواژه‌ها
دابةالارض/ آیه 82 نمل/ اشراط الساعه/ رخداد انرژی

  • ۴۶۸
۱ ۲
🌹بسم الله الرحمان الرحیم🌹

هر چه گفتیم جز حکایت دوست
در همه عمر از آن پشیمانیم

با استعانت از خداوند متعال و وجود مقدس مولا و سرور عالم حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان معارف اهل بیت (علیهم السلام) را آغاز می کنیم، به آن امید که موجب جلب رضایت ایشان، و قدمی در جهت فراهم سازی شرایط ظهور حضرت برداشته باشیم.

وفقنا الله و ایاکم لمرضاته

هر که کند روی طلب سوی او *** قبله ذرات شود کوی او
Designed By Erfan Powered by Bayan