میقات رضوان

این وبلاگ در جهت بیان معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ایجاد شده است

توصیه‌های رهبر معظم انقلاب برای ماه شعبان

  • ۰۷:۱۰

با مناجات شعبانیه مأنوس شوید

۱. راه درست حرف زدن با خدا 
من و شما اگر بخواهیم با خدای متعال حرف بزنیم و یک مطالبه‌ای داشته باشیم، یک چیزی را از خدا درخواست کنیم، حقیقتاً درست بلد نیستیم. این دعاها با بلیغ‌ترین زبان، یاد می‌دهند به ما که از خدای متعال چه بخواهیم و با خدا چه‌جوری حرف بزنیم. همین مناجات شریف شعبانیه، فِقراتی که از اوّل تا آخر [این‌] دعا هست، هرکدام از اینها یک دریایی از معرفت است. علاوه‌ی بر این به ما یاد می‌دهد که چطور با خدا حرف بزنیم و از خدا چه بخواهیم.(۱۳۹۴/۰۳/۰۶)

 ۲. با دعای کمیل و مناجات شعبانیه مأنوس بشوید

این مناجات شعبانیه را ببینید. من یک وقتی از امام (ره) پرسیدم در این دعاهای مأثوری که وجود دارد، شما کدام دعا را بیشتر از همه خوشتان می‌آید و دوست دارید. فرمودند: دعای کمیل و مناجات شعبانیه. اتفاقاً هر دو دعا هم مال ماه شعبان است؛ دعای کمیل که می‌دانید اصلاً ورود اصلی‌اش مال شب نیمه‌ی شعبان است، مناجات شعبانیه هم که از ائمه نقل شده، متعلق به ماه شعبان است. لحن این دو دعا به هم نزدیک است؛ هر دو عاشقانه است... باید با اینها مأنوس بشویم و قدری دلمان را نرم کنیم.(۱۳۸۳/۰۷/۱۳)
 
۳. با زبان مناجات با خدا حرف بزنید
شاید در ماه شعبان، بتوانیم با ذخیره‌ای که از این ماه گرفته‌ایم، آن مناجات پرسوز و گداز و پر مضمون را با نفس حقیقی بخوانیم - نه‌فقط الفاظ آن را مرور کنیم - و حقیقتاً از دل، با زبان آن مناجات با خدا حرف بزنیم، و اگر ان‌شاءاللَّه این همه فراهم شد، در ماه رمضان، آماده‌ی ورود بر سر سفره‌ی ضیافت الهی شویم و در اوج قله‌ی آن ماه، شایسته‌ی ورود به لیلةالقدر گردیم.(۱۳۷۱/۱۰/۲۳)


۴. مناجات شعبانیه تحفه‌ای در اختیار ما
این مناجات شعبانیه یک تحفه‌ای است که در اختیار ما قرار داده شده است. خب ما دعا خیلی داریم، همه‌ی این دعاها هم پر از مضامین عالی است، امّا بعضی یک برجستگی خاصّی دارند... ماه شعبان یک چنین ماهی است؛ دل‌های پاک، دل‌های نورانی، دل‌های جوان، از این موقعیت بهره بگیرند، استفاده کنند، رابطه‌تان را با خدا قوی کنید.(۱۳۹۲/۰۳/۲۲)
 
۵. رابطه خودتان را با خدا به‌وسیله دعا و ذکر تقویت کنید
به خدا توکل کنید. از خدای متعال توفیق بخواهید. رابطه‌تان را روز به‌روز با معنویت و خدای متعال تقویت کنید. مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویات باز بدارد! یعنی یکی از خطرها این است که در عمل‌زدگی غرق بشویم و از آن ارتباط قلبی خودمان غافل بمانیم. آن چیزی که پشتوانه‌ی نشاط و شور و شوق و تحرک و توفیق ماست، کمک الهی است... این ایام ماه شعبان را مغتنم بشمارید.(۱۳۸۶/۰۶/۰۴)

۶. خودمان را آماده کنیم برای ماه رمضان
این را همیشه باید به یاد داشته باشیم که از فرصت‌هایی که خدای متعال در اختیار ما قرار می‌دهد حدّاکثر استفاده را بکنیم؛ یکی از این فرصت‌ها، ماه مبارک شعبان است که ماه دعا است، ماه مناجات است، ماه توسّل است، ماه انتظار است. یک نعمت بزرگ دیگر، ماه مبارک رمضان است که نزدیک است و خیلی مناسب است که ما در ماه شعبان، خودمان را آماده کنیم برای ماه رمضان. ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است؛ ورود در عرصه‌ی ضیافت الهی احتیاج به آمادگی‌هایی دارد، این آمادگی‌ها را در خودمان به‌وجود بیاوریم.(۱۳۹۶/۰۲/۲۷)
  • ۳۷۶
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
🌹بسم الله الرحمان الرحیم🌹

هر چه گفتیم جز حکایت دوست
در همه عمر از آن پشیمانیم

با استعانت از خداوند متعال و وجود مقدس مولا و سرور عالم حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان معارف اهل بیت (علیهم السلام) را آغاز می کنیم، به آن امید که موجب جلب رضایت ایشان، و قدمی در جهت فراهم سازی شرایط ظهور حضرت برداشته باشیم.

وفقنا الله و ایاکم لمرضاته

هر که کند روی طلب سوی او *** قبله ذرات شود کوی او
Designed By Erfan Powered by Bayan