میقات رضوان

این وبلاگ در جهت بیان معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ایجاد شده است

مؤلفه های پنهان در انیمیشن زوتوپیا (Zootopia)

  • ۱۹:۴۹

زوتوپیا (به انگلیسیZootopia) که همچنین با عنوان زوتروپلیس در اروپا و شهر حیوانات در ایران شناخته می‌شود. زوتوپیا توسط والت دیزنی پیکچرز در ۴ مارس ۲۰۱۶ در ایالات متحده اکران شد. زوتوپیا روگرفتی است از لندن و نیویورک و نیویورک پرجمعیت‌ترین شهر امریکا است.


در تیتراژ پایانی (وحتی در لابه لای این انیمیشن) آهنگی به نام «همه‌چیز را امتحان کن» پخش می شود که در محتوای آن نوعی لیبرالیسم و اباحی‌گری وجود دارد. محتوای آهنگ آن به شرح زیر است :

من امشب خراب کردم، من در مبارزه‌ای دیگر باختم

من هنوز هم خراب می‌کنم اما دوباره شروع خواهم کرد

به سقوط کردن ادامه میدم، به زمین خوردن ادامه میدم

همیشه بلند میشم تا ببینم چه اتفاقاتی در راهه

پرنده‌ها فقط پرواز نمی‌کنند، اون‌ها سقوط می‌کنن و بلند میشن

هیچ کس بدون اینکه مرتکب اشتباه (خطا و گناه) بشه یاد نمی‌گیره

من شکست نمی‌خورم، نه من پا پس نمی‌کشم

تا وقتی که به آخر برسم و دوباره از نو شروع کنم

نه من دست بردار نیستم، من میخوام همه راه‌ها رو امتحان کنم

من به انجام اشتباهات (خطاها و گناهان) جدید ادامه میدم

من هر روز انجام این اشتباهات (خطاها و گناهان) جدید رو ادامه میدم

همه چیز رو امتحان می‌کنم، هر چیزی رو انجام میدم.

این حرف ماهیت جهان زوتوپیا را توصیف می‌کند.  لیبرالیسم می گوید : هر راهی را امتحان کن، همه‌چیز را امتحان کن، هر چیزی (کاری) را انجام بده …

در زوتوپیا نیز هیچ محدودیتی وجود ندارد. هر کس هر چه می‌خواهد انجام می دهد  و می‌تواند هر چه که می‌خواهد باشد .

کلمه زوتوپیا(Zootopia) از یوتوپیا(utopia) گرفته شده است.

آرمان شهر (در زبان‌های غربی utopia) برای نخستین بار توسط توماس مور در سال ۱۵۱۶ در کتابی به همان عنوان برای توصیف یک نظام سیاسی بی‌عیب و نقص از این واژه به کار گرفته شد، اما به‌تدریج دامنه کاربرد اصطلاح آرمان‌شهر از مباحث سیاسی اجتماعی فرارتر رفت.

پیش‌تر مفهوم‌های مشابهی از این واژه در آرای فلاسفه یونان باستان (افلاطون و ارسطو) عرضه شده و در فلسفهٔ اسلامی از آن به عنوان «مدینه فاضله» یاد شده‌است.

آرمان‌شهرخواهی (به انگلیسی: utopianism) عبارت است از دلبستگی به ایجاد یا خیال‌پردازی دربارهٔ یک نظم اجتماعی آرمانی.[۱] از روزگار افلاطون تاکنون بسیاری از نویسندگان طرح جامعه‌های آرمانی ریخته‌اند و همچنین بسیاری از گروه‌های دینی و بهبودخواهان سیاسی در اروپا کوشش‌هایی برای برپاکردن جامعه‌های آرمانی کرده‌اند.[۲]

اصل واژه utopia یونانی است و معنی آن «جایی که وجود ندارد» یا «ناکجاآباد» است. اتوپیا Utopia واژهای است مرکب از OU(او) یونانی به معنای «نفی» و کلمهی TOPOS(توپوس) به معنای «مکان» می‌باشد؛ بنابراین از لحاظ لغوی به معنای «لامکان» می‌باشد.


در زوتوپیا برندهای مختلفی وجود دارد که در نام مغازه ها ، نام افراد ، پوسترهای روی دیوار و ... گنجانده شده است ؛ که نشان از فضای تبلیغاتی وسیعی را می دهد . در زیر به نمونه هایی از این برندها که تغییر نام یافته است ، اشاره می شود :



  • ۲۰۰۹
🌹بسم الله الرحمان الرحیم🌹

هر چه گفتیم جز حکایت دوست
در همه عمر از آن پشیمانیم

با استعانت از خداوند متعال و وجود مقدس مولا و سرور عالم حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان معارف اهل بیت (علیهم السلام) را آغاز می کنیم، به آن امید که موجب جلب رضایت ایشان، و قدمی در جهت فراهم سازی شرایط ظهور حضرت برداشته باشیم.

وفقنا الله و ایاکم لمرضاته

هر که کند روی طلب سوی او *** قبله ذرات شود کوی او
Designed By Erfan Powered by Bayan