میقات رضوان

این وبلاگ در جهت بیان معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام ایجاد شده است

تقسیم بندی یاران امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

  • ۱۰:۴۹

🍃🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸🍃


  👈تقسیم بندی یاران امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف)


🔹یاران امام مهدی (عجل الله) به چهار گروه تقسیم می شوند.

✅اوتاد

افرادى هستند که به اندازه یک چشم برهم زدن از خداى خویش غفلت نمى کنند و به دنبال مال دنیا نیستند مگر آن چه که نصیب و روزى آنها شود و خطاها و لغزش هایى که از افراد دیگر صادر مى شود از آنها سر نمى زند و (در خصوص غیر پیامبران) در آنها عصمت شرط نیست، آن عصمتى که از شرایط قطب است. این گروه بى واسطه با حضرت مهدى علیه السّلام در ارتباط هستند.


✅ابدال

ابدال یک درجه از اوتاد پایین تر و در مرحله بعدى هستند که ممکن است گاهى از آنها غفلتى صادر شود ولى بلافاصله با تذکر و تنبّه آن غفلت را از خود دور مى کنند و هرگز گناه عمدى از آنها سر نمى زند.


✅نجباء

در رتبۀ بعد از ابدال قرار دارند و با دو واسطه (اوتاد و ابدال) با حضرت علیه السّلام در ارتباط هستند.


✅صلحاء

افراد باتقوایى هستند که متصف به صفت عدالت هستند، اما ممکن است گاهى اوقات از آنها خطایى سرزند که بلافاصله استغفار کرده و پشیمان مى شوند همان طور که خداوند متعال مى فرماید: هرگاه گروهى از شیاطین در دل اهل تقوى وسوسه و خیالاتى وارد کنند بلافاصله آنها متذکر شده و همان دم خدا را به یاد آورده آگاه و بینا مى شوند.


✅صلحاء با سه واسطه با حضرت مهدى علیه السّلام در ارتباط هستند.


اگر یکى از اوتاد کم شود، یکى از ابدال جایگزین او مى شود و جاى آن ابدال را یکى از نجباء پر مى کند و به جاى او یکى از صلحاء وارد دستۀ نجباء مى شود و هرگاه یکى از صلحا کم شود از بقیۀ مردم که صلاحیت و لیاقت داشته باشند جایگزین صلحاء مى شوند.


📚اعراف /۲۰، مصباح کفعمى،ص ۷۰۴

بحار الانوار،ج ۵۳،ص ۳۰۱


🎉میلاد منجی عالمیان پیشاپیش مبارک🎊 

  • ۳۶۹
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
🌹بسم الله الرحمان الرحیم🌹

هر چه گفتیم جز حکایت دوست
در همه عمر از آن پشیمانیم

با استعانت از خداوند متعال و وجود مقدس مولا و سرور عالم حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان معارف اهل بیت (علیهم السلام) را آغاز می کنیم، به آن امید که موجب جلب رضایت ایشان، و قدمی در جهت فراهم سازی شرایط ظهور حضرت برداشته باشیم.

وفقنا الله و ایاکم لمرضاته

هر که کند روی طلب سوی او *** قبله ذرات شود کوی او
Designed By Erfan Powered by Bayan